22. juni 2012

Blues og andet mundharpe på Tønder Festival 2012

Fornyelse af formen

Så er det tid for årets Tønder Festival. Den er præget af fornyelse. Det trykte program har stadig det samme format og størrelse, men det er mere blåligt. Når man læser det igennem, så vil man se, at i stedet for at der skal købes billetter til hver koncert, så er man gået over til det i Festival-Danmark gængse system med et enkeltdagsarmbånd til en enkelt dag og alledagesarmbånd til alle dage. Hallerne og Tønder Gymnasium er nedlagte som scener, men antallet af scener er ikke faldet, for der er på festivalpladsen udover de sædvanlige store telte lavet en friluftscene, et spejltelt og en P4-scene. Med andre ord: det er mere centreret på Festivalpladsen. Kun Kulturhuset ligger afsides, både Visemøllen og Sønderjydsk Museum ligger klods op ad pladsen.
Alt det kan man få detaljeret information om på festivalens hjemmeside. Her vil jeg bare skrive lidt om, hvad jeg synes om musikprogrammet.
Det er bestemt ikke dårligt, også præget af fornyelse uden at Tønder Festivalens folk-profil går tabt. Jeg er nok lidt ærgerlig over, at den festlige Gospel Morning søndag formiddag har ladet livet, det får så være.

Blues

Som sædvanlig er der meget af det keltiske, med især Heidi Talbot Trio og Draw Slow som favoritter.
Man kan høre Dirk Powell og Cedric Watson med ægte Louisiana-musik, både kreolsk og Cajun.
Det var hvad der lige skulle nævnes i forbifarten her på en mundharpeblog, da jeg formoder harpister  også gerne vil høre andre instrumenter ind imellem.Hvis du er interesseret, så læs da mine anbefalinger på min guitarblog og min pianoblog.
På Tønder Festivalen i år er der noget kræs for mundharpeblues elskere. De skal ikke skal snyde sig selv for den hollandske guitarist, mundharpespiller og sanger Hans Theesink, som er en af de bedste til at holde den oprindelige akustiske bluesform i live med sit spil, der er solidt forankret i traditionen og alligevel hans eget og en mørk sangstemme, der fremfører både gamle bluesklassikere og hans egne sange. Bedre akustisk bluesmusik kan næppe findes i dag.
Yderligere besøge Blueskaravanen, en sammensætning af nogle af Danmarks bedste bluesmusikere med amerikaneren Kenny Brown. Der skal også nok komme noget på spil på mundharpe.

Woody Guthrie 100 år

Der skal endda holdes et jubilæum igen i år, denne gang for en afdød person, for det er hundrede år siden at Woody Guthrie blev født. Det bør jo også nævnes her på en mundharpeblog, da han spillede mundharpe på stativ samtidig med guitaren.
Selv om han var alvorligt syg, inden folk revivalet brød ud i starten af tresserne og døde af det inden sønnen Arlo brød igennem med Alices Restaurant, så har han sat sit præg på den moderne folkemusik. Hvem har ikke nynnet med på This Land is Your Land, Deportee, Pastures of Plenty og andre klassikere med andre kunstnere end Woody selv uden at vide, hvem der stod bag disse sange? Han havde sin kunstneriske storhedstid under depressionen i 30'erne, hvor han med andre fattigdomsramte landarbejdere drog mod vest til "paradiset" Californien, der i stedet blev et mareridt. Hans erfaringer blev til sange, som han indsang på de dengang enerådende lakplader, og som siden satte folk som Pete Seeger, Bob Dylan, Joan Baez og Phil Ochs i gang.
Deres ry ramte også Danmark, en håndfuld danske kunstnere har indspillet en CD med hans sange på dansk, som de også vil præsentere ved en optræden lørdag eftermiddag.
Søndag aftens afslutning vil være en hyldestkoncert til jubilaren, med Guthrie Family som ledere. De består af Arlo og hans børn, der med hjælp fra andre af festivalens musikere fejrer deres berømte far og farfar. Det skal nok blive en aften med stribevis af melodier, som mange vil genkende, om ikke titlerne, så når de hører dem.
Så når man har vænnet sig til den nye form, så skal det nok blive en god festival.
Tønder Festivalens program